• Vakliteratuur voor onderwijsprofessionals
  • Veilig winkelen
Nieuwsberichten
Voorpagina

Datum: 26 februari 2024

Boek “Wijze Lessen – Digitale Didactiek” komt eraan!

Na een lange periode van blijde verwachting heeft onze arbeid intussen het manuscript “Wijze Lessen – Digitale Didactiek” gebaard. De volgende weken vindt samen met  Ten Brink Uitgevers het nodige redactiewerk plaats. Het manuscript wordt ook gelezen door mensen met een achtergrond in het basisonderwijs, secundair/voortgezet onderwijs en experten ICT. We houden jullie op de hoogte van het verloop via onze kanalen, waarbij we enkele teasers prijsgeven die hopelijk jullie interesse voor het boek aanwakkeren.

In het boek “Wijze Lessen – Digitale Didactiek” beschrijven Wouter Buelens, Mitte Schroeven, Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen en Paul A. Kirschner de kansen en aandachtspunten van de inzet van educatieve technologie (EdTech) in de klas. Het boek is complementair aan “Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” en kent een gelijkaardige opbouw. In het eerste deel staan we stil bij een aantal digitale (r)evoluties die (nog niet) hebben plaatsgevonden, van de fonograaf tot de iPadscholen. In deel 2 beschrijven we algemene wetenschappelijke inzichten over de rol van technologie in de klas, gaande van hartverscheurende keuzes tussen scherm of papier, misvattingen over de ‘multitaskende digital natives’, en de risico’s van door EdTech veroorzaakte afleiding. Deze inzichten vormen de basis voor de twaalf bouwstenen in het derde deel, waarin wetenschappelijk onderbouwde didactische principes beschreven worden over hoe EdTech een meerwaarde kan betekenen voor je les en school.

Wil je op de hoogte gehouden wanneer het boek verschijnt? Stuur dan een mail met je gegevens naar [email protected].