• Vakliteratuur voor onderwijsprofessionals
  • Veilig winkelen

Datum: 19 juli 2021

Column – Leerlingen met een talent

Sommige leerlingen zijn niet zo goed in leren, maar zij hebben wel een talent. Pianospelen bijvoorbeeld. Het komt nogal eens voor dat, tijdens een werkweek in zo’n kampeerboerderij waar een rammelende valse piano staat, een leerling de klep openslaat en een deuntje speelt.

In korte tijd staat er een kringetje bewonderaars te luisteren. Dat zouden zij ook wel willen, pianospelen. Het gaat niet alleen om de muziek, maar ze  bewonderen ook de kunde, het piano kunnen spelen. Op school scoor je niet met een negen voor muziekgeschiedenis, maar wel met een stukje Chopin.

Zij weten dat je er veel en lang voor moet oefenen. Er is 10.000 uur oefening nodig om een goede pianist te worden. Wanneer heeft een mens daar nu tijd voor? Als je met pensioen bent, maar dan is het te laat. Als je volwassen bent is er werk en het gezin en de familie en vrienden. Maar als je vijftien bent en je gaat er voor, dan ga je 10.000 uur wel halen. Zodoende zie je pubers veranderen in talentvolle muzikanten, gamers, sporters, of andere experts.

Waar halen zij de tijd vandaan? Dat gaat vaak ten koste van het schoolwerk en in het algemeen bestaat daar ook wel begrip voor, ook bij het onderwijzend personeel. Als je maar mooi speelt.

Randy heeft er 7 jaar over gedaan om niet zijn havo-diploma te halen. Hij verlaat nu de school met een deelcertificaat. Meer konden we hem echt niet meegeven na twee jaar eindexamen. Wij gaan Randy erg missen. Hij heeft zich ontwikkeld tot vaste sessiemuzikant en begeleider van talloze leerlingen die hier de afgelopen jaren hun schuchtere stappen op het podium zetten om hun eerste liedje te zingen. Een multi-instrumentalist die ook de geluidstechniek erbij deed en de laatste jaren in elke schoolmusical meespeelde. Spelen, spelen, spelen, hij heeft de 10.000 uur ruimschoots gehaald. Hij had echt geen tijd voor school. Bij het afscheid geeft hij mij zijn business- kaartje: Randy Klauwer. Saxofonist.

Ander voorbeeld: Ricardo. Hij zit in 4 havo, hij is vorig jaar blijven zitten en nu moet hij van school, omdat de cijfers dramatisch zijn. Hij weet heel veel van slangen. Hij heeft drie reuzenpythons op zijn kamertje in een Purmerendse doorzonflat en in het weekend gaat hij de hei op om adders en andere slangen te zoeken. Ricardo laat mij foto’ s zien van Ricardo die het gif van een adder melkt, kopje stevig in de houdgreep en de scherpe tandjes waar het gif afdruppelt. Voor de Universiteit van Leiden. Ik ben bioloog, maar ik doe het Ricardo niet na, want je hebt echt veel authentieke natuurkennis nodig om een nest adders te vinden. Ricardo wil herpetoloog worden en dat gaat hem vast wel lukken. Voorlopig wordt het MBO dierenverzorging.

Er zou op school meer ruimte moeten zijn voor leerlingen die iets kunnen. Op wat voor gebied dan ook. Voor Maaike die een boek aan het schrijven is. Voor Robert die een vlot heeft gebouwd, waarmee hij de Loire af gaat zakken in de zomer. Voor Sanne die deze zomervakantie weer drie weken in een weeshuis in de Oekraïne gaat helpen.

Frans Ottenhof (auteur van o.a. ‘Wat doen goede leraren anders’) geeft ons een kijkje in de fascinerende leefwereld van het voorgezet onderwijs.