• Vakliteratuur voor onderwijsprofessionals
  • Veilig winkelen
Lerende professional aan het woord

Datum: 21 juni 2022

Lerende professional aan het woord

Wat je aandacht geeft groeit, zo ook je professionaliteit. Door mijzelf de vraag te stellen wie ik was en wie ik wilde zijn ben ik ooit in het onderwijs terechtgekomen. Door mijn eigen professionaliteit continu in twijfel te trekken sta ik nu waar ik ben, precies waar ik moet zijn. De Master Leren en Innoveren hielp mij bij deze route.

Zestien jaar was ik, toen ik in april 2007 bij een intakegesprek voor de opleiding Facility Management op de Haagse Hogeschool aan een tafel tegenover hogeschooldocenten kwam te zitten. Onze opdracht: kijken of de opleiding bij mij zou passen en of ik een goede kans maakte de opleiding af te ronden. Ook in 2007 was de uitval van eerstejaars groot. Een positief advies, en zo geschiedde, ik begon in 2008 aan de opleiding en studeerde in 2012 af.

Geen scherp beeld
Eigenlijk wist ik op die leeftijd nog helemaal niet wat ik wilde worden. Ik heb nooit echt een scherp beeld van het beroepenveld gekregen. Ik ging af op mijn talenten, de adviezen van mijn ouders en de brieven die mijn docenten over mijn schoolresultaten naar huis stuurden. Het leek me ook allemaal nog zo ver weg. Als ik een brede bachelor zou hebben en in de tussentijd wat ouder zou worden, dan zal ik waarschijnlijk wel weten wat ik zou willen worden.

“Wie breed is opgeleid, ontdekt moeilijker waar je nou echt blij van wordt”

Maar wie breed is opgeleid, ontdekt ook moeilijker waar je blij van wordt. Ik liep stage in een ziekenhuis, bij een verzekeringsmaatschappij en een overheidsinstantie. Ik specialiseerde me in gesprekstechnieken, evenementenmanagement en inkoop. Ik had een bijbaantje in de horeca en in de huisvesting. Ik deed veel om erachter te komen waar ik blij van werd. Alles ging me wel goed af, maar na een tijdje verveelde ik mij al.

Inspiratieprogramma
Wat voor mij pas echt het verschil maakte was toen ik bij een overheidsinstantie kwam te werken die zich bezighield met onderwijs en de problematieken die daarmee gepaard gingen. Ik mocht me bezighouden met het tegengaan van het docententekort, begeleidde jonge docenten en ontwikkelde een inspiratieprogramma voor hen. Later hield ik mij bezig met het ontwikkelen van vernieuwend onderwijs, het werken en leren in netwerken en de kwaliteit van onderwijs.

Doordat ik het verschil kon maken in een sector waar veel te doen was bleef mijn vlammetje branden. Ik besloot dat ik graag in het onderwijs wilde blijven. Van de praktijk had ik al veel geleerd, maar ik had het idee dat ik niet altijd precies wist hoe ik de stappen die ik zette kon onderbouwen.

Schot in de roos
Nu ik eenmaal mijn branche had gevonden deed ik er alles aan om beter te worden en meer te leren. Zo besloot ik dat ik de Master Leren en Innoveren wilde volgen. Ik leverde vrijwillig een dag salaris in om tijd in te ruimen voor de studie. De studie was een schot in de roos. Vol overgave genoot ik van de onderwijskundige literatuur, de lessen en de werkvormen. Ik kon me enorm verbazen over de discussies over de lerarenbeurs (die ik niet had) en de vorm van formatieve evaluatie en feedback (waar ik juist wel heil in zag). Waar ik minder goed mee kon omgaan was het online-onderwijs in combinatie met de werkdruk. Ik vond het ontzettend moeilijk om in die periode na een dag werken de laptop open te houden en nog wat aan de studie te doen. De frustratie was zichtbaar en na een half jaar online lessen besloot ik dat ik meer wilde halen uit mijn studie, ook al betekende dit dat ik zou uitlopen. Dat is uiteindelijk de beste keuze geweest die ik heb gemaakt voor mijn professionalisering, want alle onderdelen die ik in mijn derde studiejaar inleverde waren ruimschoots boven niveau. Daarnaast heb ik van dat jaar het meest geleerd.

Onderweg genieten
Mijn boodschap: Het is niet erg als je niet weet wat je wil doen, zolang je maar blijft zoeken en leren. Onderweg genieten is van belang. Als je ergens geen plezier meer in hebt, zoek dan naar wat wél? Hoe ga je daar komen en wie kan je daarbij helpen? Praat daarover. Mijn pad bracht mij van Zuid-Holland naar Noord-Brabant en van een regionale functie naar een formele leiderschapspositie op een school. Tien jaar na het behalen van mijn brede bachelor zit ik op precies de plek waar ik hoor te zijn, alleen wist ik dat toen nog niet. Wat is jouw pad?

Samantha Boon is Manager Havo 2-3 op SG Were Di in Valkenswaard. Ze volgde van 2019 tot 2022 de Master Leren en Innoveren op Fontys Hogescholen in Eindhoven.