• Vakliteratuur voor onderwijsprofessionals
  • Veilig winkelen
Lerende professional aan het woord

Datum: 8 december 2021

Lerende professional aan het woord

‘Ik ben ooit begonnen als automonteur. Daarna heb ik jarenlang het vak autotechniek gegeven op een mbo-school en tegenwoordig ben ik trainer en consultant van Electude, ontwikkelaar van e-learning voor automotive beroepsopleidingen. Ik geloof enorm in de waarde van gastlessen door professionals, dus toen ik laatst de kans kreeg om weer eens voor de klas te staan, heb ik hem met beide handen aangegrepen.

Mijn ervaring is dat het huidige beroepsonderwijs vaak is georganiseerd rondom verouderde kennis en vaardigheden. Ik hoor vaak van schoolbesturen dat bedrijven klagen over het ontbreken van de juiste vaardigheden van hun toekomstige medewerkers. Het is mijn rol om de mensen te inspireren de gebruikte methodiek te onderzoeken en op zoek te gaan naar een manier van doceren die interactief, inspirerend en toekomstgericht is. Om tot een methode te komen die past binnen hun onderwijscultuur. Hierbij gebruik ik de ervaringen die ik bij andere onderwijsinstellingen heb opgedaan. Ik hoop met mijn werk een bijdrage te kunnen leveren aan het klaarstomen van toekomstige technische vakmensen, door hun docenten te helpen hun praktijk nog beter, leuker & boeiender te maken met alle producten die we hebben.

Ik geloof dat die praktijk nog leuker en boeiender kan worden door gastlessen. En hoewel ik druk ben met mijn werk en de master Leren en Innoveren, die ik ook naast mijn werk volg, probeer ik daarom minimaal één keer per jaar een gastles te geven. Vaak bestaat er op scholen het beeld dat vakmensen geen tijd willen of kunnen vrijmaken voor gastlessen. En daardoor vergeten docenten de vraag te stellen. Maar mijn ervaring is juist dat veel vakmensen graag hun kennis delen, zeker met leerlingen die hun plek in de maatschappij nog moeten bepalen. Het is prachtig om daar als volwassene een bijdrage aan te leveren. Voor de leerlingen, maar ook omdat het enorm waardevol is om ook op die manier verbinding te houden met het onderwijs en het werk van de docenten die ik als trainer/consultant spreek.

Al tijdens het eerste jaar van de master raakte ik in gesprek met medestudent Lianne. Zij is juf van 10 kinderen op De Toekomst in Ede, een school voor voortgezet speciaal onderwijs. Ik gaf aan gastlessen te geven over mijn vak Mobiliteit. Ik geloof namelijk dat door een vreemde het lokaal binnen te halen er een andere dynamiek ontstaat. Vaak zijn leerlingen gemotiveerder en delen ze makkelijk eigen kennis en ervaring met het onderwerp. Dat weer leidt weer tot het samen genereren van nieuwe kennis voor de gastdocent en voor de leerlingen. Ik ben nog nooit bij een gastles weggegaan zonder ook zelf iets geleerd te hebben.

Een paar weken geleden was het zo ver: ik ging weer een dagje voor de klas staan. Een gastles over het thema mobiliteit. Van een conculega mocht ik een paneeltje lenen dat hij gebruikte om de werking van elektrische scooter uit te leggen. Dit leek me voor de gastles een ideale set-up. Ik hou van dingen praktisch en tastbaar te maken. Normaal maak ik een presentatie, maar dat leek me voor deze doelgroep geen goede manier om ze bij de les te houden. Ik kreeg een warm onthaal en na het voorstelrondje hebben we de voorkennis van de leerlingen eens geactiveerd. Die was dik in orde: ze bleken al veel auto-onderdelen en hun functie te benoemen. Met behulp van het paneeltje ontdekten de leerlingen hoe een elektrische auto werkt en als kers op de taart bekeken we een elektrische auto van dichtbij.

Het was ontluikend om samen met deze kinderen op ontdekkingstocht te gaan. Ze werkten allemaal met hun eigen perspectief op de wereld en vanuit zijn eigen mogelijkheden. En ik leerde er ook zelf weer iets van: Lianne haar groep leerde me weer even in het moment te zijn. Iets wat ik in deze hectische tijd van studie, corona en als werknemer van een snelgroeiend bedrijf even uit het oog was verloren. En zo zie je maar: gastlessen zijn niet alleen ontzettend waardevol voor de scholieren zelf, ook als professional ga je altijd wijzer naar huis dan je kwam.’

Jurjen Schetsberg is Senior trainer & consultant e-learning bij Electude, wereldleider op het gebied van automotice e-learning. Hij volgt de master Leren en Innoveren aan de Aeres Hogeschool Wageningen.